Școala de Vară „Reșița Industrial Heritage Lab” – patrimoniul industrial, o resursă vie pentru oraș

septembrie 2025

În perioada 26 iulie – 3 august 2025, Reșița a găzduit prima ediție a Școlii de Vară „Reșița Industrial Heritage Lab”, un program interdisciplinar dedicat explorării și reinterpretării patrimoniului industrial local, cu accent pe Furnalul nr. 2, monument istoric de importanță națională. Atelierul a fost coordonat de MKBT: Make Better alături de Atelierul Nonformal de Planificare Spațială și a făcut parte din proiectul „Strângem rândurile în jurul ultimului furnal”, implementat în parteneriat cu Primăria Municipiului Reșița și cu sprijinul Ordinului Arhitecților din România (prin timbrul de arhitectură) și The King’s Foundation. Totodată, atelierul s-a desfășurat sub egida Reșița 250 Lab, laboratorul de inovare urbană inițiat de MKBT în 2023 ca ecosistem de colaborare intersectorială și interinstituțională pentru regenerarea orașului.

Un laborator interdisciplinar pentru patrimoniu

Pe parcursul a opt zile, 20 de participanți – studenți, masteranzi, doctoranzi și profesioniști la început de drum în arhitectură, urbanism, restaurare și planificare teritorială – au gândit și regândit scenarii de conversie funcțională pentru Furnalul nr. 2. Printr-o combinație de sesiuni teoretice, vizite pe teren, discuții cu experți și localnici, vizite ghidate în incinta industrială încă activă a Artrom Steel Tubes și întâlniri cu autoritățile locale, participanții au exersat perspectiva în care patrimoniul industrial poate deveni o resursă vie, un bun comun care generează mândrie locală și oportunități comunitare.

Sub îndrumarea unei echipe de mentori și lectori invitați din trei centre universitare din țară și alte câteva universități internaționale – arhitecți, cercetători și specialiști în patrimoniu, urbanism, economie locală și antropologie – participanții au analizat situl la trei scări de intervenție: de la relația furnalului cu orașul (scara macro), la incinta industrială (mezzo) și obiectul propriu-zis (micro), propunând soluții de reconectare a furnalului la oraș și la viața cotidiană a locuitorilor.

De ce o școală de vară dedicată furnalului?

Alegerea Furnalului nr. 2 ca obiect de studiu pentru prima ediție a Școlii de Vară „Reșița Industrial Heritage Lab” nu a fost întâmplătoare. În 2023, Primăria Municipiului Reșița a inițiat o corespondență cu proprietarul furnalului, Artrom Steel Tubes, în care și-a exprimat intenția de a explora scenarii prin care s-ar putea implica în prezervarea și valorificarea furnalului. Proprietarul furnalului s-a arătat deschis pentru acest demers, cu condiția ca primăria să poată identifica acele moduri de revitalizare a furnalului care nu vor perturba activitatea economică desfășurată încă pe sit. Această tensiune/dilemă a devenit astfel punctul de plecare pentru școala de vară, iar motivația noastră, ca inițiatori ai proiectului, a fost să sprijinim Primăria în a identifica și pune pe masa discuțiilor aceste scenarii.

În al doilea rând, furnalul reprezintă cel mai impunător obiectiv de patrimoniu industrial al Reșiței și este realmente un simbol al celor peste 250 de ani de industrie siderurgică a orașului. Pentru participanți, lucrul pe acest sit a oferit o ocazie unică de a interacționa cu un obiectiv autentic, complex și încărcat de semnificație, de a învăța prin practică, de a formula întrebări și scenarii de conversie funcțională cu miză reală și aplicabilă în procesul de planificare locală.

În al treilea rând, alegerea furnalului s-a înscris în dimensiunea strategică a Reșița 250 Lab de a aduce împreună mediul academic, sectorul public, civic și privat într-un demers comun, colaborativ și intersectorial de revitalizare urbană prin patrimoniu.

Prin urmare, școala de vară nu a fost doar un exercițiu academic, ci un demers aplicat, născut dintr-o întrebare reală și transformat într-o platformă de dialog și co-creație, promovând principiul de civic stewardship - grija comună, cu implicare civică, față de moștenirea industrială a orașului.

Metodologie, resurse și instrumente

Dincolo de analiza teoretică, procesul a fost construit pe o metodologie riguroasă și pe utilizarea unor instrumente moderne de documentare și proiectare, menite să fundamenteze propuneri viabile și relevante pentru viitorul furnalului. Pentru a susține procesul de lucru, organizatorii au pus la dispoziția participanților un set complex de resurse documentare și tehnice:

  • documentații tehnice, din arhiva Artrom Steel Tubes, care surprind evoluția furnalului de-a lungul timpului și un tur dedicat pe platforma Artrom Steel Tubes, ghidat de echipa de conducere a uzinei, pentru a aprofunda înțelegerea detaliată a sitului, ca ansamblu, precum și a furnalului, ca amplasament și provocări; FOTO
  • fotografii și hărți istorice, precum și un tur ghidat în zona furnalului și în Reșița industrială, oferite de Andrei Bălbărău, de la Muzeul Cineastului Amator, pentru a facilita o bună înțelegere a contextului spațial, istoric și social al dezvoltării furnalului, respectiv relația cu alte obiective de patrimoniu industrial din oraș; FOTO
  • o scanare 3D de înaltă precizie, ce a rezultat într-un mesh 3D care a permis analiza detaliată a structurii și pe care studenții au lucrat direct, în a reliefa grafic, propunerile lor. Meshul a fost realizat prin fotogrametrie de către o echipă de ingineri geodezi ai firmei Xplorate Group. Studenții au beneficiat totodată de un curs susținut de ing. Adrian Trifan, coordonator al Xplorate Group, despre tehnologiile de scanare 3D și aplicabilitatea acestora în proiectarea de arhitectură; prin integrarea acestor instrumente digitale în procesul educațional, școala de vară a contribuit la promovarea unei abordări interdisciplinare, care îmbină cercetarea și inovația tehnologică, sprijinind astfel avansul practicii în domeniul revitalizării patrimoniului industrial. FOTO
  • fotografii aeriene și ridicări cu dronă, utile pentru studiile de vizibilitate și integrarea în peisajul urban;
  • un studiu istoric și cultural semnat de arh Maja Băldea și arh Gabriela Domokos-Pașcu, care a contextualizat rolul furnalului în istoria industrială a Reșiței.

Trei echipe, trei perspective asupra furnalului

Cele trei echipe formate au oferit interpretări complementare asupra aceluiași obiectiv:

  • „Fii turist în orașul tău” – o invitație adresată reșițenilor de a redescoperi patrimoniul printr-un traseu urban care leagă furnalul de centrul orașului, prin pasarele, platforme și spații culturale.
  • „Turnarea continuă” – o metaforă a continuității, care propune transformarea furnalului într-un nod de conexiuni urbane și comunitare, prin tururi tematice și spații adaptive.
  • „Firul roșu al furnalului” – un concept care unifică orașul și situl industrial printr-un traseu simbolic, vizual și fizic, conectând patrimoniul la rețeaua de mobilitate alternativă.

Rezultatele – nouă planșe sintetice și propuneri vizuale – au fost expuse public în cadrul evenimentului Street Delivery Reșița, în expoziția „Trezim furnalul!”, oferind comunității ocazia de a explora idei și de a-și imagina viitorul acestui simbol urban. Aceste materiale nu reprezintă proiecte definitive, ci instrumente vizuale și conceptuale care pot ghida viitoare procese de planificare și design, funcționând ca un atlas de scenarii posibile pentru reutilizarea adaptivăa furnalului.

Puteți răsfoi Broșura școlii de vară, în care sunt incluse cele nouă planșe sintentice aici.

Patrimoniul industrial, motor de regenerare urbană

Școala de vară a demonstrat că revitalizarea patrimoniului industrial poate fi subiectul unui proces de co-creație, unde specialiștii, administrația locală și comunitatea lucrează împreună pentru a transforma un reper istoric într-un spațiu viu, integrat și relevant pentru orașul contemporan.
Pentru participanți, experiența a fost una formativă și inspirațională – un contact direct cu un obiect de patrimoniu autentic, dar și o ocazie de a învăța colaborarea interdisciplinară și planificarea strategică în contexte reale: tinerii au descris școala de vară drept „un loc unde teoria devine experiență directă” și „un exemplu de colaborare între comunitate, administrație și industrie pentru protejarea patrimoniului”.

„Tot ce studiile universitare omit să surprindă despre patrimoniul industrial: o privire umanistă, vie și aplicată, care transformă teoria în experiență directă.” (participant la școala de vară)

„Pentru mine aceasta școală de vară a fost o experiență eye-opening; am învățat lucruri pe care nu mă așteptam să le discutăm și mi s-au îndeplinit așteptări pe care nu știam că ar fi trebuit să le am.” (participant la școala de vară)

„Cele mai memorabile momente pentru mine au fost vizitele pe sit împreună cu Andrei, sau de fapt orice legatură făcută între obiectul în sine și comunitatea din jurul său.” (participant la școala de vară)

Un pas înainte pentru Reșița și pentru Reșița 250 Lab

Prin Școala de Vară „Reșița Industrial Heritage Lab”, Reșița devine un exemplu de oraș care își redescoperă identitatea industrială și o transformă într-un motor de dezvoltare urbană sustenabilă.

„Școala de Vară „Reșița Industrial Heritage Lab” a reprezentat, pentru echipa Atelierului Non-Formal, un prilej de aplicare a principiilor metodologice după care ne ghidăm activitatea (co-creare I abordare pe mai multe scări I interdisciplinaritate) asupra unui obiectiv de patrimoniu industrial de valoare națională.

Ca mentori și tutori, colegii mei și cu mine am urmărit dezvoltarea unei gândiri critice și colaborative în rândul participanților, pe care i-am încurajat să își descopere (și perfecționeze) abilități în domeniul planificării strategice.

Peste toate, ne-au impresionat atenția cu care participanții s-au aplecat asupra subiectului, profunzimea cu care au înțeles contextul, precum și ingeniozitatea de care au dat dovadă în conturarea scenariilor de transformare a Furnalului într-un catalizator pentru regenerare urbană.” (Ștefana Bădescu, Atelierul Nonformal de Planificare)

MKBT, împreună cu ANF și partenerii locali, își propun continuarea acestor tipuri de demersuri în edițiile viitoare ale laboratorului, oferind un cadru de învățare și colaborare pentru profesioniștii care cred în orașele care se regenerează prin patrimoniu.